24 maj 2010

Exteriörmönstring


Den 14 maj var jag, Culan och Stormkullare (många av Culans valpar) på nåt som kallas "exteriörmönstring". Nästan som en utställning men man tävlar inte om att vinna utan man blir bedömd för hur man ser ut. Det tog ca 20-25min.
Det var 2 domare (Mats Jonsson, Lena Nordin) och 1 aspirant (Ulf Ottosson) som tittade, klämde och kände på oss.
Domarna gick igenom hela mig. "Exteriören" bla. huvud, ögon, hals, kors, bröstkorg, bakben m.m. och "Hårlaget" täckhår, underull, skägg, behåring på buk m.m. "Rörelser" skritt, trav och galopp. "Konstitution och helhetsintryck" benstomme, muskler, hull, könsprägel m.m. och så "Mentaliteten" temprament och karaktär.

De till och med räknade mina tänder för att se att jag hade fått alla ;)


Här mätas jag på höjden, jag är 60cm hög. Längden är 62cm. Alldeles lagom stor enligt matte :-)

Här håller Mats genomgång om mig, sammanfattnigen var:
En mycket väl ihopkommen tik med goda propotioner. Utmärkt päls. Utmärkta rörelser i trav och galopp. Kuperad.
EXTERIÖR 11p och HÅRLAG 12p (max p. är 12-12)
Matte blev så glad så att jag hoppade av glädje :-)

Culan mätas på längden... 69cm lång och 64cm hög.

Här studeras galoppen :-)

Domarnas sammanfattnig om Culan:
En välbyggd hund som ej får bli längre. Utmärkta rörelser i trav och galopp.
EXTERIÖR: 10P och HÅRLAG: 12p
En kul dag som började med moln och regn och slutade med solsken :-)
...och Culan blev så trött på vägen hem att han somnade halverst ner på golvet i baksätet på Birks bil :-)

1 kommentar:

  1. Grattis igen till fina resultat, både för Culan och Leia.
    Roger, Birgitta, Tina & Bork

    SvaraRadera